Machinist van de maand september: Everhard van Haren en zijn Optimas S19
Machinaal bestraten. Dat is de kern van het werk van Everhard van Haren Grond- en Straatwerk uit Ede. Vanaf 2014 runt Everhard zijn eigen bedrijf. Eerst met een shovel met legklem en nu vooral met een Optimas S19, die speciaal voor machinaal bestraten ontwikkeld is.
Everhard van Haren deed de opleiding cultuurtechniek, maar begon zijn werkzame leven bij een loonbedrijf op een tractor. Uiteindelijk werd dat steeds meer grond- en straatwerk en na tien jaar besloot hij in 2014 om zijn eigen bedrijf te starten en zich toe leggen op machinaal bestraten. Hij verhuurde zichzelf met shovel en legklem aan stratenmakersbedrijven en dergelijke. Inmiddels neemt het bedrijf Van Haren Grond- en Straatwerk ook zelfstandig groot straatwerk aan, eventueel inclusief grondwerk en rioleringswerkzaamheden.
Ploeg van vijf
Everhard heeft één iemand in dienst genomen en werkt met een leerling en twee of meer ‘vaste’ ZZP’ers. Een ploeg van vijf dus, die straatwerk in de volle breedte aanneemt. ‘Het machinaal bestraten is de kern waar we op inzetten. Al het andere werk komt er dan vanzelf bij, zoals het plaatsen van banden en het maken van molgoten en waterlagen die het regenwater afvoeren naar de putten.’
Video
Everhard van Haren en zijn Optimas S19
Mix kwaliteit en kwantiteit
Dat totale werk vindt Everhard wel het leukste. Mooier dan alleen maar machinaal bestraten. ‘Het moet ook leuk blijven en het is niet de kunst om met de machine zo veel mogelijk meters te leggen. Het is misschien wel de kunst om op tijd te stoppen met machinaal leggen en samen aan de afwerking te beginnen, zoals aanknippen, zagen, trillen en invegen. We willen vooral een goede mix vinden tussen kwantiteit en kwaliteit. Er ligt vaak een grote tijdsdruk op de werken Natuurlijk proberen we zo veel mogelijk meters te maken op een dag, maar wel met de hele afwerking er bij.’
Fotografie: Michel Velderman
Knikmops
Hij begon acht jaar geleden met een Knikmops. Die shovel is zeer geschikt voor stratenmakerswerk. Het is een wendbare machine die ondanks zijn eigen beperkte gewicht toch veel kan tillen en die goed te vervoeren is. Maar toen de werken in de loop der tijd steeds groter werden, keek Everhard uit naar een andere machine, speciaal ontworpen voor het machinaal straten. ‘Daar zijn er niet zo heel veel van. De Schans kende ik al van de Knikmops. Zodoende kwam ik nu uit bij hun Optimas; die staat toch wel op nummer één. Daarnaast hebben we nog een tweede, grotere knikmops aangeschaft voor het bijrijden van materiaal en voor het grondwerk.’
Gevoel voor krijgen
De Optimas S19 is inmiddels anderhalf jaar oud en bevalt goed, geeft Everhard aan. ‘Het is een machine speciaal voor machinaal straten en daar kun je dan ook snel mee wegleggen. We kunnen er wel 1000 m2 of zelfs meer mee leggen in 8 uur. De Optimas is sneller en behendiger dan een shovel en is er speciaal voor gemaakt. Maar je rijdt er niet zo maar mee weg. Je moet er echt wel aan wennen. Doordat de bovenwagen onafhankelijk is van de onderwagen werkt het sturen precies andersom. Daar moet je wel gevoel voor krijgen. Maar als je er eenmaal aan gewend bent, is het niet zo moeilijk.’
Niet elektrisch
De Optimas is er ook in elektrische uitvoering. ‘Dat heb ik niet overwogen. Het prijskaartje van deze machine was al genoeg. Aan de ene kant merk je wel dat er vraag naar is. Vooral gemeentes vinden dat belangrijk. Maar aan de andere kant is de markt er nog niet echt klaar voor. Het valt nog niet mee om acht uur per dag te werken met een elektrische machine. De diesel die we nu hebben is wel een heel schone motor.’
Bestratingsklem
Everhard koos er voor om de Optimas te voorzien van een andere bestratingsklem dan die er eigenlijk bij hoort. ‘Op de shovel werkte ik ook al met een klem van Hunklinger. Die beviel me goed en heb ik ook voor de Optimas gekozen. Die klem heeft een soort twist en kan daardoor de stenen ook goed pakken als het pak niet helemaal recht staat of tordeert. De klem legt ook goed en mooi strak.’
Uitrustingstukken
Het is ook mogelijk om de Optimas in te zetten met andere uitrustingsstukken zoals een bandenklem en een inveegbezem. ‘Daar heb ik niet voor gekozen. Zelf gebruik ik daar toch liever de shovel voor.’
Goede voorbereiding
Everhard is nog steeds super tevreden over zijn overstap naar het machinaal bestraten. Wat hij wel merkt is dat het in de huidige markt lastig is om de juiste balans te houden tussen kwantiteit en kwaliteit. ‘Het is momenteel wel erg druk overal. Dan is de voorbereiding niet altijd zoals die zou moeten zijn. En voor machinaal bestraten ben je van best wel een groot aantal partijen afhankelijk. Omdat je veel kunt leggen, is het dan lastig om het werk voor te blijven.’
Groepsapp chauffeurs
Om dat zelf waar mogelijk zo goed mogelijk te stroomlijnen, heeft Everhard onder meer een groepsapp aangemaakt met de chauffeurs van bestratingsleverancier Henken uit Veenendaal, waar hij veel zaken mee doet. ‘Dan weet je hoe laat de stenen komen en kun je daar je planning op afstemmen.’
Niet groter
Met de redelijk vaste ploeg van vijf mensen vindt Everhard het prettig werken. “We vullen elkaar mooi aan en zoals wij werken blijft het voor iedereen leuk. Groter hoeft het voor mij ook niet te worden. Dan ben ik nog meer bezig met managen en administratie en zo. Ik wil graag blijven werken.’